RODINA – PODPORA, POMOC, PREVENCE, INFORMACE, KOMPETENCE
VYHLAŠOVATEL: MĚSTO VSETÍN
NÁZEV PROJEKTU: RODINA – PODPORA, POMOC, PREVENCE, INFORMACE, KOMPETENCE
VÝŠE PODPORY: 252.000,– Kč
EALIZACE: 1. 1. 2013 – 31. 12. 2013
Příspěvek je určen na úhradu nájemného, na vodné a stočné, elektřinu a teplo a další provozní náklady.
ZLÍNSKÝ KRAJ – SOCIÁLNÍ FOND
VYHLAŠOVATEL: ZLÍNSKÝ KRAJ – SOCIÁLNÍ FOND
NÁZEV PROJEKTU: PRÁZDNINOVÉ TVOŘENÍ PRO RODINY S DĚTMI
VÝŠE PODPORY: 24.000,– Kč ROZPOČET: 30. 379,– Kč
REALIZACE: Srpen 2013
CÍLE PROJEKTU:
- příprava a realizace kreativních dílen v různých stupních obtížnosti
- podpora rodinných vztahů
- rozvoj kreativity a motoriky
- posilování rodičovských kompetencí
ZLÍNSKÝ KRAJ – SOCIÁLNÍ FOND
VYHLAŠOVATEL: ZLÍNSKÝ KRAJ – SOCIÁLNÍ FOND
NÁZEV PROJEKTU: DEN RODIN
VÝŠE PODPORY: 33.000,– Kč ROZPOČET: 41.909,– Kč
REALIZACE: Květen 2013
CÍLE PROJEKTU:
- organizačně materiální zabezpečení rodinného odpoledne pro rodiny s dětmi (hry, sportovní a kreativní aktivity, občerstvení, živá hudba… atd.).
- podpora rodiny jako komunity
- omezení sociální izolace rodin s dětmi
PRÁCE S RODINOU V OBLASTI SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ
VYHLAŠOVATEL: MPSV
NÁZEV PROJEKTU: PRÁCE S RODINOU V OBLASTI SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ
VÝŠE PODPORY: 231.447,– Kč CELKOVÝ ROZPOČET: 386.739,– Kč
REALIZACE: 1. 1. 2013 – 31. 12. 2013
CÍLE PROJEKTU:
- podpora rodiny v agendě SPOD – souborem besed a nabídkou poradenství (psycholog, sociální pracovnice centra…) chceme poskytnout rodičům přísun nových informací z oblasti výchovy, rodinného soužití, o negativních jevech v rodinách, řešení krizových situac a jejich předcházení včetně podpory při vyhledávání odborné pomoci.
AKTIVITY PROJEKTU:
A) BESEDY
Prostřednictvím novým informací a podnětů se v rodičích posiluje vědomí
odpovědnosti za vlastní život i život své rodiny. Naučí se více vnímat potřebu
nepřetržitého vzdělávání, získané informace jim mohou pomoci
k fundovanějšímu rozhodování v mnoha oblastech života rodiny.
TÉMATA:
- Šikana
- Domácí násilí
- Sociálně právní ochrana dětí
- Nabídka sociálních služeb ve Vsetíně
- Náhradní rodinná péče
- Závislosti
ROZSAH: beseda 40–80min, využilo celkem 117 osob
B) HLÍDÁNÍ DĚTÍ – DOPROVODNÁ SLUŽBA v době, kdy se rodič účastní
aktivity pro dospělé – besedy, kurzu, vzdělávání, individuálnímu pohovoru apod.
C) INDIVIDUÁLNÍ PRIMÁRNÍ PORADENSTVÍ SE SOCIÁLNÍ PRACOVNICÍ CENTRA je zaměřeno
na poskytování informací a podporu při řešení běžných i složitých životních situací,
které mohou v rodině nastat, včetně návaznosti na další odbornou pomoc.
Jedná se o neformální neinstitucionální kontakt se vzdělaným profesionálem
v neutrálním prostředí, který klienta k ničemu nezavazuje.
Neformální prostředí centra umožňuje rodiny poznávat dlouhodobě.
Atmosféra důvěry a porozumění vede k větší otevřenosti klientů
a k možnosti diagnostikovat případná ohrožení rodiny v jejich rané fázi,
před jejich vznikem, nebo jim zcela předejít.
Sociální pracovnice může klienta vyslechnout, poskytnout mu spoluúčast
a podporu a zároveň jej nasměrovat na vhodnou odbornou pomoc a to jak přímo
v centru (psycholog, možnost smluvení setkání s pracovnicí OSPOD, terénní asistenční službou apod.),
tak na odborná pracoviště (poskytnutí kontaktu, domluvení první schůzky apod.).
Pokud klient situaci nechce, nebo nepotřebuje řešit s odborníkem,
může mu nabídnout další rozhovor, nebo vhodnou podpůrnou literaturu, letáky, internetové odkazy apod.
D) OSVĚTA – KNIHOVNA
- možnost zapůjčení knih z oblasti výchovy dětí, psychologie, výživy, odborná literatura z oblasti sociologie, psychologie, psychiatrie, pedagogiky, knihy pro děti
- knihy lze zapůjčit na 1 měsíc, 789 knih, 286 výpůjček
E) PSYCHOLOGICKÉ PORADENSTVÍ v rámci projektu je zaměřeno na rodinné a partnerské vztahy a výchovu, řešení zátěžových situací, závislosti, domácí násilí…
POZNÁMKA: čas konzultace není nutně vázán na provozní dobu centra, v případě naléhavé životní situace lze konzultaci domluvit individuálně v horizontu 1 týdne.
ROZSAH: v rámci projektu 20 hodin
F) Poskytnutí prostoru pro osobní styk dítěte s rodičem, se kterým nežije ve společné domácnosti:
- po dohodě s rodičem/rodiči
- na základě rozhodnutí soudu nebo na doporučení OSPOD
- s asistencí (sociální pracovník, psycholog, pracovník OSPOD apod.)
- setkání biologických rodičů nebo jiných příbuzných s dítětem, které je svěřeno do pěstounské nebo poručnické péče.
Rodiny mohou využít prostor komunitní, nebo některé z menších místností, pokud mají zájem, mohou si zapůjčit hry a didaktické pomůcky, nebo se věnovat manuální činnosti (tvoření z papíru a jiných materiálů, malování apod.).
ROZSAH: V dopoledních nebo odpoledních hodinách dle potřeb rodiny.
26× otec s dětmi, 1× setkání dítěte v pěstounské péči s biologickou rodinou
RMC VSETÍN – PODPORA RODINY – PREVENCE, INFORMACE, KOMPETENCE
VYHLAŠOVATEL: MPSV
NÁZEV PROJEKTU: RMC VSETÍN – PODPORA RODINY – PREVENCE, INFORMACE, KOMPETENCE
VÝŠE PODPORY: 698.082,– Kč CELKOVÝ ROZPOČET: 1.350.550,– Kč
DOBA REALIZACE: 1. 1. 2013 – 31. 12. 2013
CÍLE PROJEKTU:
- podpora rozvoje rodičovských a partnerských kompetencí, včetně praktických nácviků
- rozšíření nabídky odborných poradenských aktivit pro cílové skupiny
- vytvářet podmínky pro navazující odborné služby
AKTIVITY PROJEKTU:
A) BESEDY (24) , PREZENTACE (16), ČAJE O DESÁTÉ (8, formou kul. stolu)
témata: dentální hygiena u dětí, raná péče, obezita, trénink paměti, znaková řeč pro batolata, prevence nachlazení, zápisy do MŠ, trh práce, rodina a právo, kojení, kam s rodinou na výlet, „bezplenková“ metoda, první pomoc u dětí, finanční gramotnost, porodní asistence, partnerské vztahy, základní potřeby dětí…
B) INDIVIDUÁLNÍ PRŮBĚŽNÁ KOMUNIKACE S KLIENTY přispívá k vytvoření bezpečného prostředí v centru a pomáhá při zjišťování potřeb a požadavků, k podávání informací o provozu a programu a zejména k motivaci rodičů k účasti na nabízených aktivitách. Otevírá prostor pro povzbuzení při řešení vzniklých problémových či krizových situací v rodině a pro možnost nabídnout podporu v podobě nasměrování na konkrétní pomoc:
a) přímo v centru (literatura, psycholog, právník, porodní asistenta, logopedka, sociální pracovnice…)
b) poskytnutím kontaktu na odborná pracoviště nebo zprostředkováním schůzky.
Informace klientům podáváme také elektronicky a telefonicky.
C) HLÍDÁNÍ DĚTÍ – DOPROVODNÁ SLUŽBA v době, kdy se rodič účastní aktivity pro dospělé – besedy,
kurzu, vzdělávání, individuálnímu pohovoru apod.
D) JINÉ – DOPROVODNÉ AKTIVITY HRAZENÉ Z JINÝCH ZDROJŮ
a) Ergoterapeutické dílny pro dospělé –72×
b) Komunitní aktivity –7× – celkem 649 rodin (1820 osob)
E) KOMUNITNÍ MÍSTNOST nabízí prostor k setkávání, neformálnímu vzdělávání,
výměně zkušeností, ke sdílení, nacházení nových sociálních kontaktů,
možnost nových podnětů a činností (hračky, didaktické pomůcky pro všestranný rozvoj dětí,
knihovnička), usnadňuje také integraci cizinců, sociálně znevýhodněných rodin i rodin se zdravotně postiženými dětmi.
ROZSAH: přístupná bez omezení dle provozní doby :
po 8:00 – 13:00, 14:00 – 18:00 h, út – pá 8:00 – 13:00 h
F) KURZY
- Pozitivní přístup ve výchově – 2×-6h/kurz-11 osob celkem
- Pozitivní přístup v partnerském soužití – 2×-6h/kurz-21osob celkem
- Příprava na opravdový start do školy – 9h-4 rodiče s dítětem
- Péče o dítě a podpora jeho zdraví – 12h-10osob
G) OSVĚTA – KNIHOVNA – výchova dětí, partnerské vztahy, zdraví…, odborná literatura, knihy pro děti
- lze zapůjčit na 1 měsíc
- 789 knih, 286 výpůjček
H) PORADENSTVÍ
- logopedie – 1× za 2 týdny – 10×, 18 dětí/rok-opakovaně, společně rodič + dítě
- individuální konzultace s porodní asistentkou – 20 hodin
- primární psychologické poradenství – 48 hodin
- právní poradenství – 22 hodin
I) TRÉNINKOVÉ AKTIVITY jsou zaměřeny na posílení rodičovských kompetencí a posilování vztahu rodič dítě/děti, aktivity jsou koncipovány tak, aby bylo možné je přenést do domácího prostředí.
a) „ŠIKOVNÝ VÁLÁŠEK“
VARIANTA A: rozvoj hrubé motoriky, rovnováhy, koordinace, prostorové orientace a spolup.
VARIANTA B: rozvoj jemné motoriky, koordinace, prostorové orientace, kvality řeči, slovní zásoby a rozvoj smyslového vnímání.
ROZSAH: 2× týdně, střídání varianty A, B, 1 hodina/60 minut/77setkání-průměr 7 rodičů s dětmi
b) SPOLEČNÉ ČTENÍ
Verbální aktivita – lektor vybírá vhodnou ukázku a setkání vede-hlasitá četba textu (lektor nebo rodič), společné převyprávění textu, společné povídání o tématu. Rodiče se učí soustředěné pozornosti zam. na dítě, jak rozšiřovat slovní zásobu, jak trénovat porozumění textu, jak vybírat pro děti srozumitelnou, bezpečnou a motivující literaturu.
ROZSAH: 1× týdně, 39×
c) UČÍME SE NÁPODOBOU (R+D)
Rodiče se učí u dětí rozvíjet jemnou motoriku a psychomotoriku, spolupráci i manuální dovednosti. Vytvářejí si zásobu podnětů, učí se vést děti k soustředěné pozornosti na jednu činnost, využít společnou výtvarnou nebo pracovní činnost k nenásilné výuce (poznávání barev, tvarů, materiálů, rozšiřování slovní zásoby…), používat bezpečně jednoduché nástroje a pomůcky a pracovat s různými materiály.
ROZSAH: 3× týdně/ 4 h/ 5 rodičů s dětmi indiv., 284 h