ŠIKOVNÝ VALÁŠEK, TVOŘENÍ RODIČŮ S DĚTMI, POHÁDKA
TRÉNINKOVÉ (NÁCVIKOVÉ) AKTIVITY PRO RODIČE S DĚTMI jsou zaměřeny na podporu aktivního rodičovství a posilování rodičovských kompetencí formou konkrétních činností v přímé interakci s dětmi. Aktivity nejsou koncipovány jako kroužky nebo uzavřené kurzy. Zájemci se mohou zúčastnit jednorázově nebo opakovaně, není třeba se předem hlásit, ani se zavazovat k pravidelné návštěvě. Lektorkou je aktivizační pracovnice.
UČÍME SE NÁPODOBOU (R + D)
Jedná se o rukodělné a výtvarné činnosti, které jsou vhodnou cestou k formování osobnosti dítěte a poznávání světa. Rodiče při nich získají mnoho podnětů, jak rozvíjet u dětí představivost, nápaditost, fantazii. Práce s různými materiály, pomůckami a nástroji je důležitá pro rozvoj jemné motoriky. Při realizaci jednotlivých projektů se vytváří také neformální prostor pro rozšiřování slovní zásoby dětí a posilování dalších dovedností (poznávání barev, tvarů a různých materiálů, počítání).
ŠIKOVNÝ VALÁŠEK
Ve „valášku“ se společně učíme vnímat potřeby a možnosti dětí a nabízet vhodné podněty odpovídající věku a stupni vývoje dítěte.
Rodiče si mohou vybrat ze dvou variant náplně hodiny, z nichž každou nabízíme jednou týdně. První varianta klade větší důraz na rozvoj hrubé motoriky, rovnováhy, koordinace, prostorové orientace a spolupráce (rozcvičení, cvičení s nářadím, překážková dráha a další podobné aktivity).
Druhá varianta je zaměřena na rozvoj jemné motoriky, koordinace, prostorové orientace, kvality řeči a slovní zásoby a rozvoj smyslového vnímání (zejména rytmika, pohyb a zpěv).
Program lekcí je připraven na společné spojující téma a každý měsíc obměňován.
SPOLEČNÉ ČTENÍ
Jedná se o verbální aktivitu, při které lektorka vybírá vhodnou ukázku a setkání vede. Náplní je hlasitá četba vybraného textu, společné převyprávění a povídání o tématu. Rodiče tak mají možnost věnovat dítěti soustředěnou pozornost a učí se u dětí rozvíjet schopnost spolupráce. Zároveň získávají podněty k výběru vhodné stimulace rozšiřování slovní zásoby, jak procvičovat porozumění textu i jakou literaturu vybírat, aby byla pro děti srozumitelná, bezpečná a motivující.